dimecres, 2 de desembre de 2009

Els nens. L’alimentació dels 6 al 10 anys

Els nens i nenes a aquestes edats estan en constant creixement i desenvolupament, el que fa possible que adquireixin nombroses capacitats i habilitats. En aquests anys els nens i nenes creixen entre 5 i 8 cm i augmenten entre 2,5 i 3,5 kg per any, respectivament. Si el seu ritme de creixement i desenvolupament és normal, el pediatre donarà a cada seguiment els consells oportuns sobre alimentació d'acord a la seva edat i les seves necessitats. Però si el seu fill està agafant molt de pes en aquests anys, sou els pares com a responsables de la seva salut, els que heu de revisar la seva dieta i fer tots els esforços per aconseguir que faci més activitat física.

Així mateix, en aquesta etapa el nen comença a establir patrons de conducta i de comportament més ferms. Per a molts nens la alimentació segueix sense ser una cosa que els cridi l'atenció, excepte per aconseguir els seus capricis, o per cridar la vostra atenció. En qualsevol cas és important ser disciplinat en tot el que fa a l'alimentació, els horaris dels àpats, la varietat de menús, sense cedir sempre als seus capricis. El nen necessita una alimentació variada que li permeti créixer, desenvolupar la seva activitat física i estar sa.


Característiques generals de la dieta ...

Fes que la dieta del teu fill sigui equilibrada i variada en plats, sabors, textures i consistència i fins i tot colors, per acostumar el seu paladar a menjar de tot. L'olor, el color, el sabor, la forma i la textura influiran a determinar en part els seus gustos personals.

Si li dones a provar un aliment nou, dóna-li al principi de cada menjar, quan el nen té més gana, i insisteix diverses vegades, cuinant l'aliment de diferent manera, fins que el nen descobreixi el nou sabor, s’aficioni i s'acostumi a ell.
Si feu servir els aliments com premi o càstig podeu fer que el vostre nen sigui un capritxós i tingui manies a l'hora de menjar els aliments més nutritius. Cal que dediqueu el temps necessari perquè el nen aprengui a menjar gaudint del que menja.

A mesura que van creixent, els nens van marcant les seves preferències sobre els aliments i haureu orientar adequadament, ja que solen pressionar per menjar només allò que els agrada.

Evita que mengi sovint llaminadures, patates fregides de bossa, pastisseria, refrescos i similars, que no li nodreixen i li treuen gana perquè mengi el que ha de menjar a les seves hores.

Converteix l’esmorzar en un dels àpats més importants del dia. Per a això l'esmorzar ha d'incloure almenys un làctic, cereals (galetes, cereals, pa, pastisseria senzilla??) i fruita o suc.

Ofereix-li esmorzars i berenars, millor a base d'entrepans preparats a casa, fruites i lactis, sense abusar d'embotits, patés i formatges grassos.


Saps si el seu dinar és equilibrat? Comprova-ho!

Primer plat: Arròs, llegums, pasta, amanides o verdures i patata; aliments energètics rics en hidrats de carboni. Si combines llegums i cereals en el mateix plat, el converteixes en un segon plat molt nutritiu, que pot substituir perfectament alguna de les racions setmanals de carn, peix o ou.

Segon plat: Carns, peix i derivats o ous. Una quantitat moderada d'aquests aliments aporta part de proteïna, ferro i altres nutrients, que el nen necessita. Segueix el recorregut sempre de guarnició vegetal; amanida, verdures, llegums o patates (i no sempre fregides!).

Postres:
què millor que fruita fresca o un làctic senzill com el iogurt?

El sopar us pot servir a tota la família per a equilibrar la dieta tenint en compte els aliments que heu pres la resta del dia. Procureu que el sopar sigui més lleuger i senzill que el dinar, amanides, verdures, purés, cremes o sopes i com a complement peixos, carns o ous, segons el que s'hagi menjat al migdia. ¡Ajuda a dormir millor i a descansar més!

Coneixeu els menús de l'escola? Doneu-li un cop d’ull, ja és l'única manera que pugueu completar la dieta amb la resta d'àpats que es fan a casa.

Cliqueu a sobre la imatge per llegir-ho correctament.