dimecres, 2 de desembre de 2009

Els més petits. L’alimentació dels 2 als 6 anys

Cap als 2 anys d'edat, les funcions digestives i metabòliques dels nens i nenes han madurat de manera que ja poden menjar de tot, si bé s'han d'ajustar les quantitats i els aliments a la pròpia evolució i costums del nen; sense sobreestimar ni la seva gana ni les seves necessitats. Als 2 anys la velocitat de creixement del nen és gran, tot i que va desaccelerant fins als 3 anys. I és a partir d'aquesta edat quan el seu ritme de creixement i desenvolupament es redueixen encara més, fins arribar a la pubertat on es dóna l'estirada puberal.


Has notat canvis en la gana del teu nen? El cert és que a partir dels dos anys, el nen sol menjar menys. Es tracta d'una resposta fisiològica normal del seu cos ja que el seu ritme de creixement és
més lent en comparació amb el primer any, de manera que les seves necessitats d'energia i nutrients, inevitablement són menors. Aquests canvis de gana han de ser entesos i atesos per la família per a no forçar-lo a menjar més quantitat d'aliments, que en realitat el seu organisme no necessita.

Així mateix, en aquesta etapa el nen va descobrint tot el que l'envolta i centra la seva atenció en altres temes que no són precisament l'alimentació, sol manifestar manies i capritxos amb el menjar, per la qual cosa és una oportunitat perquè pares i mares, i responsables de la seva alimentació el guieu de la millor manera possible per tal que vagi adquirint hàbits d'alimentació i de vida saludables.

Característiques generals de la dieta ...

Fes que la dieta del teu fill sigui equilibrada i variada en plats, sabors, textures i consistència i fins i tot colors, per acostumar el seu paladar a menjar de tot. L'olor, el color, el sabor, la forma i la textura influiran a determinar en part els seus gustos personals.
Si li dones a provar un aliment nou, dóna-li al principi de cada menjar, quan el nen té més gana, i insisteix diverses vegades, cuinant l'aliment de diferent manera, fins que el nen descobreixi el nou sabor, s’aficioni i s'acostumi a ell.

Si feu servir els aliments com premi o càstig podeu fer que el vostre nen sigui un capritxós i tingui manies a l'hora de menjar els aliments més nutritius. Cal que dediqueu el temps necessari perquè el nen aprengui a menjar gaudint del que menja.

A mesura que van creixent, els nens van marcant les seves preferències sobre els aliments i l’haureu orientar adequadament, ja que solen pressionar per menjar només allò que els agrada.

Evita que mengi sovint llaminadures, patates fregides de bossa, pastisseria, refrescos i similars, que no li nodreixen i li treuen gana perquè mengi el que ha de menjar a les seves hores.

Converteix l’esmorzar en un dels àpats més importants del dia. Per a això l'esmorzar ha d'incloure almenys un làctic, cereals (galetes, cereals, pa, pastisseria senzilla??) i fruita o suc.

Ofereix-li esmorzars i berenars, millor a base d'entrepans preparats a casa, fruites i lactis, sense abusar d'embotits, patés i formatges grassos.

Saps si el seu dinar és equilibrada? Comprova-ho!

Primer plat: Arròs, llegums, pasta, amanides o verdures i patata; aliments energètics rics en hidrats de carboni. Si combines llegums i cereals en el mateix plat, el converteixes en un segon plat molt nutritiu, que pot substituir perfectament alguna de les racions setmanals de carn, peix o ou.

Segon plat: Carns, peix i derivats o ous. Una quantitat moderada d'aquests aliments aporta part de proteïna, ferro i altres nutrients, que el nen necessita. Segueix el recorregut sempre de guarnició vegetal; amanida, verdures, llegums o patates (i no sempre fregides!).

Postres: què millor que fruita fresca o un làctic senzill com el iogurt?

El sopar us pot servir a tota la família per a equilibrar la dieta tenint en compte els aliments que heu pres la resta del dia. Procureu que el sopar sigui més lleuger i senzill que el dinar, amanides, verdures, purés, cremes o sopes i com a complement peixos, carns o ous, segons el que s'hagi menjat al migdia. ¡Ajuda a dormir millor i a descansar més!

Coneixeu els menús de l'escola? Doneu-li un cop d’ull, ja que és l'única manera que pugueu completar la dieta amb la resta d'àpats que es fan a casa.

Cliqueu a sobre l'imatge per llegir-ho correctament.